- Opis
- Program
- Lokalizacje
- Wykładowcy
- Płatności
- Informacje dodatkowe
Szkolenie on-line dotyczące Kodeksu Postępowania Administracyjnego (KPA) i zasad postępowania administracyjnego przeznaczone jest dla pracowników ośrodków pomocy społecznej uczestniczących w postępowaniach administracyjnych w sprawie przyznania świadczeń z pomocy społecznej. Webinarium dla OPS prowadzi Kamil Miśtal.
🖥️ SZKOLENIE ON-LINE
Tytuł: KPA w jednostkach pomocy społecznej.
Prowadzący szkolenie: Kamil Miśtal.
🌐 Webinarium: Interaktywne szkolenie on-line na żywo.
🕘 Czas trwania: 1 dzień, zajęcia w godzinach 10:00-15:30.
Cel szkolenia online – KPA w OPS
Celem internetowego spotkania jest usystematyzowanie wiedzy na temat stosowania KPA w praktyce działania ośrodków pomocy społecznej.
Warsztatowa forma zajęć
Podczas internetowych zajęć prowadzonych w drodze studium przypadku zostaną omówione najczęściej popełniane błędy w praktyce prowadzenia przez OPS-y postępowania administracyjnego (obliczanie terminów, skuteczność doręczenia, elementy decyzji, weryfikacja orzekania) oraz zostaną wskazane techniki właściwej interpretacji przepisów.
Adresaci szkolenia
Webinarium dotyczące przestrzegania regulacji prawnych zawartych w Kodeksie Postępowania Administracyjnego (KPA) przez jednostki pomocy społecznej (OPS) kierowane jest do pracowników jednostek i ośrodków pomocy społecznej uczestniczących w postępowaniach administracyjnych dotyczących spraw z zakresu szeroko rozumianej pomocy społecznej (pracownicy socjalni, kierownicy OPS).
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM
🖥️ | Szkolenie on-line | Webinarium | Zajęcia na żywo
Kodeks Postępowania Administracyjnego w jednostkach pomocy społecznej. KPA w OPS.
1. KPA w jednostkach pomocy społecznej.
Wskazanie praktycznych przykładów stosowania Kodeksu Postępowania Administracyjnego w jednostkach pomocy społecznej.
2. Zasady postępowania administracyjnego.
Realizacja zasad KPA w instytucjach postępowania administracyjnego i w procedurze orzekania w sprawach indywidualnych.
3. KPA – nowe zasady załatwiana spraw.
Konsekwencje wprowadzenia i realizacja nowej zasady załatwiana spraw w KPA od 2019 roku.
4. Problematyka wszczęcia postępowania administracyjnego.
Analiza procedury przyjęcia lub odrzucenia podania; postępowanie z urzędu i postępowanie na wniosek ze szczególnym uwzględnieniem formy prawnej wszczęcia postępowania.
5. Rozstrzygnięcia w sprawie wyłączeń.
Formy rozstrzygnięć w sprawie wyłączeń, tryb i właściwość podmiotów w tych sprawach.
6. Pełnomocnictwo.
Pełnomocnictwo, terminy, doręczenia z uwzględnieniem najnowszych zmian – charakter czynności i ich znaczenie dla dalszego postępowania.
7. „Elektronizacja” postępowania i jej konsekwencje.
Uwagi na temat podpisu elektronicznego i podpisu osobistego oraz o elektronicznej formie załatwiania spraw; omówienie kwestii funkcjonowania elektronicznej skrzynki podawczej.
8. Prawo strony do wniesienia ponaglenia.
Forma, tryb, termin, postępowanie organu w sytuacji wniesienia ponaglenia. Konsekwencje dla organu administracji publicznej związane z wniesieniem ponaglenia przez stronę.
9. Przewlekłość postępowania a bezczynność organu.
Problem organu administracji publicznej właściwego do załatwienia sprawy. Konsekwencje przewlekłego prowadzenia postępowania oraz bezczynności organu.
10. Odpowiedzialność urzędników na podstawie art. 38 k.p.a.
Odpowiedzialność porządkowa i odpowiedzialność urzędnicza. Szkody wynikające z działania lub zaniechania organów administracji publicznej.
11. Liczenie terminów.
Obliczanie terminów do załatwienia sprawy; problem dni ustawowo wolnych oraz świątecznych, wniosek o przywrócenie terminu.
12. Błędy w procedurze doręczeń i sposoby ich naprawienia.
Doręczenia w niewłaściwym miejscu i czasie, błąd co do adresata doręczeń, ponowne doręczenie i jego skuteczność.
13. Wezwania.
Elementy wezwania i jego forma, skutki niezastosowania się do wezwania.
14. Metryka sprawy. Protokoły i adnotacje w KPA.
Elementy metryki oraz protokołu i adnotacji; omówienie przykładów postępowań, w których metryka sprawy nie musi być prowadzona; okoliczności sporządzania protokołu i adnotacji.
15. Zawieszenie i umorzenie postępowania – problemy praktyczne.
Różnice proceduralne między zawieszeniem a umorzeniem postępowania; forma prawna rozwiązania kwestii wpadkowych.
16. Praktyczne rozwiązania dotyczące ustalania sytuacji dochodowej osoby/rodziny.
Podmioty upoważnione do udzielania informacji o dochodach, jawne rejestry, oświadczenia o stanie majątkowym, rygor odpowiedzialności karnej przy składaniu wyjaśnień.
17. Rodzinne wywiady środowiskowe, ich przeprowadzenie oraz sporządzania protokołu.
Metodyka przeprowadzania wywiadu środowiskowego, uprawnienia organu i uprawnienia stron, ochrona danych osobowych w wywiadzie środowiskowym, błędy w protokole wywiadu.
18. Terminy załatwienia sprawy i doręczenia decyzji.
Terminy załatwienia sprawy i doręczenia decyzji, procedury postępowania wyjaśniającego i dowodowego oraz zasad wydawania decyzji i postanowienia.
19. Analiza orzekania uznaniowego. Uznanie administracyjne.
Definicja uznania administracyjnego. Realizacja zasady przekonywania w postępowaniu administracyjnym.
20. Konstruowanie osnowy i uzasadnienia decyzji uznaniowych.
Problem właściwego argumentowania podjętego rozstrzygnięcia wraz z podaniem przykładów decyzji, w których można odstąpić od uzasadnienia.
21. Procedura wydawania decyzji administracyjnej.
Technika konstruowania decyzji administracyjnej, wady formalne decyzji, nieistnienie decyzji.
22. Kontrola instancyjna decyzji uznaniowych.
Argumentacja organu wyższego stopnia w kontroli decyzji administracyjnych, wskazanie schematu postępowania organu II instancji.
23. Wprowadzanie zmian w wydanej decyzji.
Uzupełnienie i rektyfikacja decyzji, sprostowanie błędów i omyłek pisarskich, klasyfikacja błędów nieistotnych.
24. Składanie odwołania i zażaleń oraz wznowienia postępowania.
Omówienie sposobów składania odwołania i zażaleń oraz wznowienia postępowania administracyjnego.
25. Zmiana ostatecznych decyzji dotyczących zasiłku.
Zmiana ostatecznych decyzji administracyjnych dotyczących zasiłku stałego, zasiłku okresowego oraz innych świadczeń.
26. Podpis zaufany w KPA.
Zmiany w Kodeksie Postępowania Administracyjnego dotyczące podpisu zaufanego.
27. Zarządca sukcesyjny w pomocy społecznej.
Zarządca sukcesyjny w pomocy społecznej – zmiana w kodeksie postępowania administracyjnego.
28. Należności z tytułu wydatków ze świadczenia z pomocy społecznej.
Postępowanie w sprawie należności z tytułu wydatków ze świadczenia z pomocy społecznej oraz postępowanie w sprawie nienależnie pobranych świadczeń – praktyczne rozwiązania.
29. Postępowanie uproszczone, mediacja i milczenie.
Postępowanie uproszczone, mediacja i milczenie w pomocy społecznej.
Prowadzący webinarium „KPA w pomocy społecznej”
Efekty, rezultaty szkolenia
Dzięki uczestnictwu w interaktywnych i zdalnych warsztatach internetowych osoby biorące w nich udział poszerzą i ugruntują swoją wiedzę na temat stosowania KPA przez jednostki organizacyjne pomocy społecznej. Ponadto uczestnicy zostaną zapoznani z planowanymi zmianami w zakresie tzw. elektronizacji postępowania oraz stosowania RODO w praktyce OPS.
Materiały dydaktyczne, certyfikat (zaświadczenie)
Każdy uczestnik internetowego szkolenia on-line poświęconego praktycznemu omówieniu problematyki stosowania przepisów kodeksu postępowania administracyjnego (KPA) przez jednostki opieki społecznej otrzymuje bezpłatnie komplet autorskich materiałów szkoleniowych oraz wydawane zgodnie z przepisami MEN imienne „Zaświadczenie o ukończeniu kursu„ potwierdzające uczestnictwo w webinarium.
| ➡️ Zaświadczenie o ukończeniu kursu – Szczegółowe informacje.
Szkolenie on-line (webinarium)
Zajęcia prowadzone są w formie zdalnej (e-learning). Zajęcia mają formę praktycznych warsztatów. Uczestnicy mogą zadawać pytania, zgłaszać uwagi i sugestie. | ➡️ Zobacz: Webinaria, szkolenia on-line.
Udział w szkoleniu – logowanie
Najpóźniej w dniu poprzedzającym webinarium udostępniamy uczestnikom szkolenia e-mailem dostęp do internetowej platformy szkoleniowej. Zapraszamy do tzw. wirtualnej poczekalni w celu sprawdzenia poprawności i jakości połączenia internetowego. Zalecana przeglądarka internetowa – Google Chrome lub FireFox.
Organizacja szkolenia
Rozpoczęcie zajęć następuje o godzinie 10-tej. Na godzinę 15:30 zaplanowane jest zakończenie zajęć.
Kontakt z organizatorem
Koordynator webinarium
Joanna Ajdys
tel. 22 629 13 88
Program
Kodeks Postępowania Administracyjnego w jednostkach pomocy społecznej. KPA w praktyce funkcjonowania OPS.
Szkolenie dotyczące Kodeksu Postępowania Administracyjnego (KPA) i zasad postępowania administracyjnego przeznaczone jest dla pracowników ośrodków pomocy społecznej uczestniczących w postępowaniach administracyjnych w sprawie przyznania świadczeń z pomocy społecznej. Warsztaty dla OPS prowadzi Kamil Miśtal.
1. KPA w jednostkach pomocy społecznej
Wskazanie praktycznych przykładów stosowania Kodeksu Postępowania Administracyjnego w jednostkach pomocy społecznej.
2. Zasady postępowania administracyjnego
Realizacja zasad KPA w instytucjach postępowania administracyjnego i w procedurze orzekania w sprawach indywidualnych.
3. KPA – nowe zasady załatwiana spraw
Konsekwencje wprowadzenia i realizacja nowej zasady załatwiana spraw w KPA od 2019 roku.
4. Problematyka wszczęcia postępowania administracyjnego
Analiza procedury przyjęcia lub odrzucenia podania; postępowanie z urzędu i postępowanie na wniosek ze szczególnym uwzględnieniem formy prawnej wszczęcia postępowania.
5. Rozstrzygnięcia w sprawie wyłączeń
Formy rozstrzygnięć w sprawie wyłączeń, tryb i właściwość podmiotów w tych sprawach.
6. Pełnomocnictwo
Pełnomocnictwo, terminy, doręczenia z uwzględnieniem najnowszych zmian – charakter czynności i ich znaczenie dla dalszego postępowania.
7. „Elektronizacja” postępowania i jej konsekwencje
Uwagi na temat podpisu elektronicznego i podpisu osobistego oraz o elektronicznej formie załatwiania spraw; omówienie kwestii funkcjonowania elektronicznej skrzynki podawczej.
8. Prawo strony do wniesienia ponaglenia
Forma, tryb, termin, postępowanie organu w sytuacji wniesienia ponaglenia. Konsekwencje dla organu administracji publicznej związane z wniesieniem ponaglenia przez stronę.
9. Przewlekłość postępowania a bezczynność organu
Problem organu administracji publicznej właściwego do załatwienia sprawy. Konsekwencje przewlekłego prowadzenia postępowania oraz bezczynności organu.
10. Odpowiedzialność urzędników na podstawie art. 38 k.p.a.
Odpowiedzialność porządkowa i odpowiedzialność urzędnicza. Szkody wynikające z działania lub zaniechania organów administracji publicznej.
11. Liczenie terminów
Obliczanie terminów do załatwienia sprawy; problem dni ustawowo wolnych oraz świątecznych, wniosek o przywrócenie terminu.
12. Błędy w procedurze doręczeń i sposoby ich naprawienia
Doręczenia w niewłaściwym miejscu i czasie, błąd co do adresata doręczeń, ponowne doręczenie i jego skuteczność.
13. Wezwania
Elementy wezwania i jego forma, skutki niezastosowania się do wezwania.
14. Metryka sprawy. Protokoły i adnotacje w KPA
Elementy metryki oraz protokołu i adnotacji; omówienie przykładów postępowań, w których metryka sprawy nie musi być prowadzona; okoliczności sporządzania protokołu i adnotacji.
15. Zawieszenie i umorzenie postępowania – problemy praktyczne
Różnice proceduralne między zawieszeniem a umorzeniem postępowania; forma prawna rozwiązania kwestii wpadkowych.
16. Praktyczne rozwiązania dotyczące ustalania sytuacji dochodowej osoby/rodziny
Podmioty upoważnione do udzielania informacji o dochodach, jawne rejestry, oświadczenia o stanie majątkowym, rygor odpowiedzialności karnej przy składaniu wyjaśnień.
17. Rodzinne wywiady środowiskowe, ich przeprowadzenie oraz sporządzania protokołu
Metodyka przeprowadzania wywiadu środowiskowego, uprawnienia organu i uprawnienia stron, ochrona danych osobowych w wywiadzie środowiskowym, błędy w protokole wywiadu.
18. Terminy załatwienia sprawy i doręczenia decyzji
Terminy załatwienia sprawy i doręczenia decyzji, procedury postępowania wyjaśniającego i dowodowego oraz zasad wydawania decyzji i postanowienia.
19. Analiza orzekania uznaniowego. Uznanie administracyjne.
Definicja uznania administracyjnego. Realizacja zasady przekonywania w postępowaniu administracyjnym.
20. Konstruowanie osnowy i uzasadnienia decyzji uznaniowych
Problem właściwego argumentowania podjętego rozstrzygnięcia wraz z podaniem przykładów decyzji, w których można odstąpić od uzasadnienia.
21. Procedura wydawania decyzji administracyjnej
Technika konstruowania decyzji administracyjnej, wady formalne decyzji, nieistnienie decyzji.
22. Kontrola instancyjna decyzji uznaniowych
Argumentacja organu wyższego stopnia w kontroli decyzji administracyjnych, wskazanie schematu postępowania organu II instancji.
23. Wprowadzanie zmian w wydanej decyzji
Uzupełnienie i rektyfikacja decyzji, sprostowanie błędów i omyłek pisarskich, klasyfikacja błędów nieistotnych.
24. Składanie odwołania i zażaleń oraz wznowienia postępowania
Omówienie sposobów składania odwołania i zażaleń oraz wznowienia postępowania administracyjnego.
25. Zmiana ostatecznych decyzji dotyczących zasiłku
Zmiana ostatecznych decyzji administracyjnych dotyczących zasiłku stałego, zasiłku okresowego oraz innych świadczeń.
26. Podpis zaufany w KPA
Zmiany w Kodeksie Postępowania Administracyjnego dotyczące podpisu zaufanego.
27. Zarządca sukcesyjny w pomocy społecznej
Zarządca sukcesyjny w pomocy społecznej – zmiana w kodeksie postępowania administracyjnego.
28. Należności z tytułu wydatków ze świadczenia z pomocy społecznej
Postępowanie w sprawie należności z tytułu wydatków ze świadczenia z pomocy społecznej oraz postępowanie w sprawie nienależnie pobranych świadczeń – praktyczne rozwiązania.
29. Postępowanie uproszczone, mediacja i milczenie
Postępowanie uproszczone, mediacja i milczenie w pomocy społecznej.
KPA w jednostkach pomocy społecznej.
Szkolenie 1-dniowe. Organizator: Polbi – Warszawa.
Program opracował Kamil Miśtal.
Szkolenie on-line
Szkolenia on-line są nowoczesną, zdalną formą prowadzenia zajęć umożliwiającą przesyłanie uczestnikom zajęć relacji „na żywo„ obejmującej prelekcje, wykłady i ćwiczenia oraz zapewniającą dostęp do przygotowanych prezentacji.
Wymagane sprzętowe
🖥️ Komputer ze stabilnym podłączeniem do Internetu (prędkości powyżej 5 Mb/s).
🌐 Zalecana przeglądarka internetowa – najnowsze oficjalne wersje: Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Edge, Opera.
🔊 Głośniki lub słuchawki.
Zaproszenie na szkolenie internetowe
🕘 Najpóźniej w dniu poprzedzającym szkolenie otrzymasz e-mail z linkiem do platformy szkoleniowej.
⌛️ Zachęcamy do odwiedzenia tzw. wirtualnej poczekalni aby sprawdzić poprawności połączenia.
Zajęcia na żywo i stały kontakt z prowadzącym
Webinaria to internetowy format szkoleniowy wykorzystujący transmisję audio-wideo w czasie rzeczywistym. Interaktywny i stały kontakt z prowadzącym webinarium możliwy jest za pośrednictwem czatu.
Chcesz uczestniczyć w szkoleniu on-line?
Zapisz się na szkolenie on-line a my za pośrednictwem poczty elektronicznej zajmiemy się całą resztą: poinformujemy o przyjęciu zgłoszenia, potwierdzimy termin webinarium, prześlemy linki z zaproszeniem na zajęcia internetowe, udostępnimy materiały szkoleniowe oraz wyślemy zaświadczenie o uczestnictwie szkoleniu.
Udział w zajęciach on-line
Klikając na link przesłany mailem uczestnik dostaję się bezpośrednio na stronę szkolenia on-line.
WEBINARIUM | SZKOLENIE ON-LINE | ZAJĘCIA ZDALNE
- Webinarium to internetowe szkolenie w formie zdalnej z relacją na żywo.
- Zajęcia realizowane są podobnie jak stacjonarne szkolenia otwarte.
- Podczas zajęć uczestnicy widzą prelegenta i przygotowane prezentacje.
- Dzięki dostępowi do czatu można zadawać pytania prowadzącemu szkolenie.
Zdobywaj i uaktualniaj wiedzę i umiejętności oraz podnoś swoje kompetencje bez wychodzenia z domy czy biura!
Kamil Miśtal
Kamil Miśtal to wykładowca akademicki, trener, prawnik w kancelarii prawnej. Jest dyrektorem zarządzającym ds. ochrony danych osobowych w grupie kapitałowej o zasięgu ogólnopolskim.

Kamil Miśtal
Kamil Miśtal specjalizuje się w postępowaniu administracyjnym, postępowaniu egzekucyjnym i prawie ochrony danych osobowych, a także w prawie pomocy społecznej i szeroko rozumianym prawie socjalnym i opiekuńczym.
Kamil Miśtal jest specjalistą w zakresie obsługi prawnej przedsiębiorców oraz wdrażania standardów ochrony danych osobowych w organizacjach polskich i zagranicznych, gdzie pełni funkcję inspektora ochrony danych osobowych.
Zajmuje się szkoleniami pracowników urzędów administracji publicznej na szczeblu centralnym i terenowym oraz prawników praktyków, a także pracowników przedsiębiorstw i spółek.
Kamil Miśtal to absolwent Wydziału Prawa i Administracji UŁ.
Autor licznych publikacji naukowych i opinii prawnych. Wieloletni konsultant i trener firm doradczych. Ceniony dydaktyk i praktyk. Powołany na stanowisko Eksperta w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Za osiągnięcia naukowe i dydaktyczne wielokrotnie nagradzany licznymi stypendiami doktorskimi i motywacyjnymi oraz Nagrodą Rektora UŁ III stopnia.
Kamil Miśtal | ➡️ Więcej o wykładowcy …
Płatności za szkolenie należy dokonać najpóźniej na dzień przed rozpoczęciem webinarium oraz przesłać potwierdzenie wniesionej opłaty.
POLBI – NUMER RACHUNKU BANKOWEGO
mBank S.A. – 51 1140 2004 0000 3802 7659 8336
IBAN numer – PL 51 1140 2004 0000 3802 7659 8336
kod BIC/SWIFT – BREXPLPWMBK
Co obejmuje opłata za szkolenie online?
Cena szkolenia zawiera:
- udział w zajęciach,
- materiały dydaktyczne,
- konsultacje w trakcie szkolenia,
- zaświadczenie o ukończenia kursu.
Rezygnacja z udziału w szkoleniu
Zamawiający może zrezygnować z uczestnictwa w szkoleniu.
- Gdy rezygnacja wpłynie do Polbi przed wysłaniem potwierdzenia uczestnictwa w szkoleniu lub kursie – Zamawiający nie zostanie obciążony żadnymi kosztami.
- Gdy rezygnacja wpłynie do POLBI już po wysłaniu potwierdzenia uczestnictwa – Zamawiający zostanie obciążony kosztami w wysokości 50% ceny ustalonej w zgłoszeniu.
- Gdy rezygnacja nie wpłynie do POLBI do dnia rozpoczęcia szkolenia – Zamawiający zostanie obciążony pełnymi kosztami określonymi w zgłoszeniu.
| ➡️ Treść regulaminu udziału w szkoleniach Polbi.
Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.
Zwolnienie szkoleń z podatku VAT
Szkolenia są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Cena szkolenia netto jest równa cenie szkolenia brutto. | ➡️ Więcej informacji …
Organizacja webinarium: KPA w OPS
10:00 – Rozpoczęcie szkolenia.
15:30 – Planowane zakończenie zajęć.
Poszczególne bloki zajęć oddzielają przerwy.
Interaktywne szkolenie on-line na żywo (webinarium)
Szkolenie w formie zdalnej (e-learning) z relacją na żywo to zajęcia realizowane podobnie jak stacjonarne szkolenie otwarte. Podczas webinarium uczestnicy zajęć widzą prelegenta i prezentacje oraz mają dostęp do czatu, na którym mogą zadawać pytania.
Wymagania sprzętowe
🖥️ Komputer ze stabilnym podłączeniem do Internetu (prędkości powyżej 5 Mb/s).
🌐 Zalecana przeglądarka internetowa – Google Chrome lub FireFox.
🔊 Głośniki lub słuchawki.
Logowanie na zajęcia
🕘 Najpóźniej w dniu poprzedzającym szkolenie uczestnicy webinarium otrzymują e-mail z dostępem do platformy szkoleniowej.
⌛️ Zapraszamy do tzw. wirtualnej poczekalni w celu sprawdzenia poprawności i jakości połączenia internetowego.
Zalety szkoleń zdalnych
Dzięki szkoleniom realizowanym na odległość nie musicie Państwo dojeżdżać do miejsca szkolenia – wystarczy zalogować się na udostępnioną internetową platformę szkoleniową. Logowanie i obsługa jest łatwa i intuicyjna.