Excel dla księgowych – zastosowanie w codziennej pracy

Program szkolenia – Excel dla księgowych


1. Zaokrąglanie liczb w Excelu

Omówienie niezwykle ważnego a najczęściej popełnianego błędu w działach księgowości związanego z zaokrąglaniem liczb w Excelu („suma z kalkulatora nie pokrywa się z sumą w arkuszu”) wraz z przedstawieniem odpowiednich rozwiązań:

  • omówienie najczęściej popełnianego błędu przy zaokrąglaniu liczb - nieprawidłowego formatowania liczb w komórce Excela
  • przedstawienie funkcji zaokrąglających liczby (ZAOKR(), ZAOKR.DÓŁ(), ZAOKR.GÓRA(), ZAOKR.W.DÓŁ(), ZAOKR.W.GÓRĘ() i inne)
  • szczegółowe omówienie najważniejszej funkcji zaokrąglającej Excela z przykładami - ZAOKR()
  • możliwość wykorzystania formatowania liczb przy zaokrąglaniu liczb - ustawienia w opcjach programu Excel

2. Zestawienia obrotów i sald

Zastosowanie zestawienia obrotów i sald importowanego z programów finansowo-księgowych do tworzenia raportów i zestawień w Excelu:

  • import zestawienia obrotów i sald kont księgowych
  • przykład tworzenia raportów – rozbicie kosztów rodzajowych na odpowiednie miejsca powstania kosztów (MPK)
  • zastosowanie funkcji JEŻELI() przy budowie formuł wykorzystywanych w raporcie
  • możliwość zastosowania narzędzia list przy wyborze danych w komórce - ograniczenie danych
  • możliwość kontroli wprowadzonych danych poprzez wykorzystanie narzędzia „kontroli wprowadzonych danych” - generacja komunikatów i walidacja danych w komórce
  • przykład tworzenia raportów - raport graficzny w Excelu
  • tworzenie wykresów na podstawie zestawienia obrotów i sald
  • możliwości edycji wykresów przy ich wydruku i eksporcie do Worda
  • przykład tworzenia raportów - tabela przestawna zestawienia kosztów rodzajowych
  • omówienie zastosowania i budowy tabel przestawnych w Excelu jako rewelacyjne narzędzie do błyskawicznego tworzenia dowolnych zestawień
  • tabela przestawna - płynna zmiana danych wejściowych, ukrywanie danych

3. Narzędzie do błyskawicznego zestawiania należności i zobowiązań

  • tworzenie zestawienia zobowiązań przeterminowanych w zależności od ilości dni opóźnienia
  • sumowanie i konsolidacja danych w Excelu
  • wyliczenie wartości odsetek korzystając z arkusza kalkulacyjnego
  • przykład tworzenia graficznie-obrazowanych raportów - wykorzystania formatowania warunkowego dla błyskawicznego zestawienia należności lub zobowiązań według pożądanych kryteriów
  • przykład tworzenia raportów z możliwością ich wydruku - wykorzystanie tabel przestawnych w Excelu dla płynnej generacji raportów związanych z zestawieniem i sumowaniem należności lub zobowiązań
  • raporty dynamiczne - wykorzystanie kalendarza i funkcji daty i czasu przy zestawianiu danych
  • omówienie formatowania wyświetlania dat w Excelu - różne sposoby prezentacji daty, dnia tygodnia i czasu

4. Tworzenie zestawienia finansowego na podstawie sald kont

  • tworzenie bilansu, rachunku zysków i strat z wykorzystaniem szablonów
  • ustalenie wyniku finansowego  - sumowanie kosztów i przychodów w Excelu
  • tworzenie informacji dodatkowej – na przykładzie omówienia fragmentu zestawiającego zestawienie środków trwałych z ich umorzeniem z podziałem na grupy rodzajowe

5. Tworzenie tabel grupujących koszty według zadanych kryteriów

  • przykład zestawienia kosztów paliw w odniesieniu na konkretne samochody
  • przykład ustalenia kosztów uzyskania przychodów rachunków telefonicznych w zależności od kryteriów rozmów prywatnych i służbowych
  • omówienie funkcji Excela WYSZUKAJ.PIONOWO (), WYSZUKAJ.POZIOMO () przy wyborze konkretnych danych z zestawienia

6. Narzędzia do znajdowania powtarzających się danych - duplikacja danych

  • przykład zastosowania tabel dla sprawdzenia czy faktury nie uległy powieleniu, czy kwoty z faktur pokrywają się z danymi działów windykacji, czy nie nastąpiło przekłamanie numerów faktur
  • przykład wykorzystania formatowania warunkowego przy duplikacji danych w Excelu
  • rzykład wykorzystania tabel. przestawnych przy wyszukiwaniu błędów związanych z powtarzaniem danych

7. Korzystanie z narzędzia Excela „Tekst jako kolumny”

Wykorzystanie narzędzia arkusza kalkulacyjnego „Tekst jako kolumny” do tworzenia zestawień i ich filtrowania i sortowania:

  • rewelacyjne narzędzie „Tekst jako kolumny” służące do podziału danych zapisanych w komórce na kilka kolumn (np. rozbicie imion i nazwisk zapisanych w jednej komórce na dwie oddzielne kolumny)
  • filtrowanie zestawień według zadanych kryteriów i wydruk ograniczonych raportów z Excela
  • sortowanie danych w kolumnach raportów

8. Import danych z programów zewnętrznych do Excela

  • odczytywanie plików „xml” w Excelu - na przykładzie kursów walu NBP
  • proste przykłady kwerend danych – pobieranie danych z Internetu

9. Zabezpieczenie danych arkusza przed ingerencją osób niepowołanych

  • zabezpieczenie skoroszytu i poszczególnych arkuszy
  • zabezpieczenie przed zmianami w komórkach
  • ukrywanie kolumn i wierszy
  • ukrywanie arkuszy
  • przykład zastosowania blokowania danych przed dostępem osób niepożądanych
  • przykład „łamania haseł arkusza” w sytuacji utraty hasła  - smutny wniosek: niestety nie ma możliwości pełnej ochrony arkusza przed ingerencją osób niepowołanych

 

Czas trwania i organizacja szkolenia


Szkolenie trwa 6 godzin zegarowych i 45 minut, realizowane jest online na żywo z prowadzącym.

Szczegółowy harmonogram znajdziesz w zakładce - Szczegóły organizacyjne.

Zobacz także:

698 zł498 zł
netto = brutto
Cena promocyjna obowiązuje do 12/11/2025 pod warunkiem udzielenia zgód marketingowych.
Zapisz się na szkolenie
Termin
12 grudnia 2025
Piątek, w godz. 9:00-15:45
Lokalizacja
Szkolenie online na żywo
Osoba prowadząca
Maciej Derwisz - Excel
Uczymy tego, na czym się znamy.