- Opis
- Program
- Lokalizacje
- Wykładowcy
- Płatności
- Informacje dodatkowe
Szkolenie on-line dotyczące Kodeksu Postępowania Administracyjnego (KPA) i zasad postępowania administracyjnego przeznaczone jest dla pracowników ośrodków pomocy społecznej uczestniczących w postępowaniach administracyjnych w sprawie przyznania świadczeń z pomocy społecznej. Webinarium dla OPS prowadzi Kamil Miśtal.
Cel szkolenia online – KPA w OPS . Celem spotkania jest usystematyzowanie wiedzy na temat stosowania KPA w praktyce działania ośrodków pomocy społecznej.
Adresaci szkolenia. Zajęcia dotyczące przestrzegania regulacji prawnych zawartych w Kodeksie Postępowania Administracyjnego (KPA) przez jednostki pomocy społecznej (OPS) kierowane jest do pracowników jednostek i ośrodków pomocy społecznej uczestniczących w postępowaniach administracyjnych dotyczących spraw z zakresu szeroko rozumianej pomocy społecznej (pracownicy socjalni, kierownicy OPS).
PROGRAM SZKOLENIA
KODEKS POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO W JEDNOSTKACH POMOCY SPOŁECZNEJ. KPA W OPS.
1. KPA w jednostkach pomocy społecznej
Wskazanie praktycznych przykładów stosowania Kodeksu Postępowania Administracyjnego w jednostkach pomocy społecznej.
2. Zasady postępowania administracyjnego
Realizacja zasad KPA w instytucjach postępowania administracyjnego i w procedurze orzekania w sprawach indywidualnych.
3. KPA – nowe zasady załatwiana spraw
Konsekwencje wprowadzenia i realizacja nowej zasady załatwiana spraw w KPA.
4. Problematyka wszczęcia postępowania administracyjnego
Analiza procedury przyjęcia lub odrzucenia podania; postępowanie z urzędu i postępowanie na wniosek ze szczególnym uwzględnieniem formy prawnej wszczęcia postępowania.
5. Rozstrzygnięcia w sprawie wyłączeń
Formy rozstrzygnięć w sprawie wyłączeń, tryb i właściwość podmiotów w tych sprawach.
6. Pełnomocnictwo
Pełnomocnictwo, terminy, doręczenia z uwzględnieniem najnowszych zmian – charakter czynności i ich znaczenie dla dalszego postępowania.
7. „Elektronizacja” postępowania i jej konsekwencje
Uwagi na temat podpisu elektronicznego i podpisu osobistego oraz o elektronicznej formie załatwiania spraw; omówienie kwestii funkcjonowania elektronicznej skrzynki podawczej.
8. Prawo strony do wniesienia ponaglenia
Forma, tryb, termin, postępowanie organu w sytuacji wniesienia ponaglenia. Konsekwencje dla organu administracji publicznej związane z wniesieniem ponaglenia przez stronę.
9. Przewlekłość postępowania a bezczynność organu
Problem organu administracji publicznej właściwego do załatwienia sprawy. Konsekwencje przewlekłego prowadzenia postępowania oraz bezczynności organu.
10. Odpowiedzialność urzędników na podstawie art. 38 k.p.a.
Odpowiedzialność porządkowa i odpowiedzialność urzędnicza. Szkody wynikające z działania lub zaniechania organów administracji publicznej.
11. Liczenie terminów
Obliczanie terminów do załatwienia sprawy; problem dni ustawowo wolnych oraz świątecznych, wniosek o przywrócenie terminu.
12. Błędy w procedurze doręczeń i sposoby ich naprawienia
Doręczenia w niewłaściwym miejscu i czasie, błąd co do adresata doręczeń, ponowne doręczenie i jego skuteczność.
13. Wezwania
Elementy wezwania i jego forma, skutki niezastosowania się do wezwania.
14. Metryka sprawy. Protokoły i adnotacje w KPA
Elementy metryki oraz protokołu i adnotacji; omówienie przykładów postępowań, w których metryka sprawy nie musi być prowadzona; okoliczności sporządzania protokołu i adnotacji.
15. Zawieszenie i umorzenie postępowania – problemy praktyczne
Różnice proceduralne między zawieszeniem a umorzeniem postępowania; forma prawna rozwiązania kwestii wpadkowych.
16. Praktyczne rozwiązania dotyczące ustalania sytuacji dochodowej osoby/rodziny
Podmioty upoważnione do udzielania informacji o dochodach, jawne rejestry, oświadczenia o stanie majątkowym, rygor odpowiedzialności karnej przy składaniu wyjaśnień.
17. Rodzinne wywiady środowiskowe, ich przeprowadzenie oraz sporządzania protokołu
Metodyka przeprowadzania wywiadu środowiskowego, uprawnienia organu i uprawnienia stron, ochrona danych osobowych w wywiadzie środowiskowym, błędy w protokole wywiadu.
18. Terminy załatwienia sprawy i doręczenia decyzji
Terminy załatwienia sprawy i doręczenia decyzji, procedury postępowania wyjaśniającego i dowodowego oraz zasad wydawania decyzji i postanowienia.
19. Analiza orzekania uznaniowego. Uznanie administracyjne
Definicja uznania administracyjnego. Realizacja zasady przekonywania w postępowaniu administracyjnym.
20. Konstruowanie osnowy i uzasadnienia decyzji uznaniowych
Problem właściwego argumentowania podjętego rozstrzygnięcia wraz z podaniem przykładów decyzji, w których można odstąpić od uzasadnienia.
21. Procedura wydawania decyzji administracyjnej
Technika konstruowania decyzji administracyjnej, wady formalne decyzji, nieistnienie decyzji.
22. Kontrola instancyjna decyzji uznaniowych
Argumentacja organu wyższego stopnia w kontroli decyzji administracyjnych, wskazanie schematu postępowania organu II instancji.
23. Wprowadzanie zmian w wydanej decyzji
Uzupełnienie i rektyfikacja decyzji, sprostowanie błędów i omyłek pisarskich, klasyfikacja błędów nieistotnych.
24. Składanie odwołania i zażaleń oraz wznowienia postępowania
Omówienie sposobów składania odwołania i zażaleń oraz wznowienia postępowania administracyjnego.
25. Zmiana ostatecznych decyzji dotyczących zasiłku
Zmiana ostatecznych decyzji administracyjnych dotyczących zasiłku stałego, zasiłku okresowego oraz innych świadczeń.
26. Podpis zaufany w KPA
Zmiany w Kodeksie Postępowania Administracyjnego dotyczące podpisu zaufanego.
27. Zarządca sukcesyjny w pomocy społecznej
Zarządca sukcesyjny w pomocy społecznej – zmiana w kodeksie postępowania administracyjnego.
28. Należności z tytułu wydatków ze świadczenia z pomocy społecznej
Postępowanie w sprawie należności z tytułu wydatków ze świadczenia z pomocy społecznej oraz postępowanie w sprawie nienależnie pobranych świadczeń – praktyczne rozwiązania.
29. Postępowanie uproszczone, mediacja i milczenie
Postępowanie uproszczone, mediacja i milczenie w pomocy społecznej.
Prowadzący zajęcia „KPA w pomocy społecznej”
Warsztatowa forma zajęć. Podczas zajęć prowadzonych w drodze studium przypadku zostaną omówione najczęściej popełniane błędy w praktyce prowadzenia przez OPS-y postępowania administracyjnego (obliczanie terminów, skuteczność doręczenia, elementy decyzji, weryfikacja orzekania) oraz zostaną wskazane techniki właściwej interpretacji przepisów.
Organizacja szkolenia. Rozpoczęcie zajęć następuje o godzinie 10-tej. Na godzinę 15:30 zaplanowane jest zakończenie zajęć.
Polbi – Uczymy tego, na czym się znamy
Opiekun warsztatów – Karolina Rutecka
Polbi Contact Center: 721 552 750
e-mail: karolina.rutecka@polbi.com.pl
Polbi | Płatności i faktury | Regulamin szkoleń | Certyfikaty i zaświadczenia | Zwolnienie z VAT
Program
Kodeks Postępowania Administracyjnego w jednostkach pomocy społecznej. KPA w praktyce funkcjonowania OPS.
Szkolenie dotyczące Kodeksu Postępowania Administracyjnego (KPA) i zasad postępowania administracyjnego przeznaczone jest dla pracowników ośrodków pomocy społecznej uczestniczących w postępowaniach administracyjnych w sprawie przyznania świadczeń z pomocy społecznej. Warsztaty dla OPS prowadzi Kamil Miśtal.
1. KPA w jednostkach pomocy społecznej
Wskazanie praktycznych przykładów stosowania Kodeksu Postępowania Administracyjnego w jednostkach pomocy społecznej.
2. Zasady postępowania administracyjnego
Realizacja zasad KPA w instytucjach postępowania administracyjnego i w procedurze orzekania w sprawach indywidualnych.
3. KPA – nowe zasady załatwiana spraw
Konsekwencje wprowadzenia i realizacja nowej zasady załatwiana spraw w KPA od 2019 roku.
4. Problematyka wszczęcia postępowania administracyjnego
Analiza procedury przyjęcia lub odrzucenia podania; postępowanie z urzędu i postępowanie na wniosek ze szczególnym uwzględnieniem formy prawnej wszczęcia postępowania.
5. Rozstrzygnięcia w sprawie wyłączeń
Formy rozstrzygnięć w sprawie wyłączeń, tryb i właściwość podmiotów w tych sprawach.
6. Pełnomocnictwo
Pełnomocnictwo, terminy, doręczenia z uwzględnieniem najnowszych zmian – charakter czynności i ich znaczenie dla dalszego postępowania.
7. „Elektronizacja” postępowania i jej konsekwencje
Uwagi na temat podpisu elektronicznego i podpisu osobistego oraz o elektronicznej formie załatwiania spraw; omówienie kwestii funkcjonowania elektronicznej skrzynki podawczej.
8. Prawo strony do wniesienia ponaglenia
Forma, tryb, termin, postępowanie organu w sytuacji wniesienia ponaglenia. Konsekwencje dla organu administracji publicznej związane z wniesieniem ponaglenia przez stronę.
9. Przewlekłość postępowania a bezczynność organu
Problem organu administracji publicznej właściwego do załatwienia sprawy. Konsekwencje przewlekłego prowadzenia postępowania oraz bezczynności organu.
10. Odpowiedzialność urzędników na podstawie art. 38 k.p.a.
Odpowiedzialność porządkowa i odpowiedzialność urzędnicza. Szkody wynikające z działania lub zaniechania organów administracji publicznej.
11. Liczenie terminów
Obliczanie terminów do załatwienia sprawy; problem dni ustawowo wolnych oraz świątecznych, wniosek o przywrócenie terminu.
12. Błędy w procedurze doręczeń i sposoby ich naprawienia
Doręczenia w niewłaściwym miejscu i czasie, błąd co do adresata doręczeń, ponowne doręczenie i jego skuteczność.
13. Wezwania
Elementy wezwania i jego forma, skutki niezastosowania się do wezwania.
14. Metryka sprawy. Protokoły i adnotacje w KPA
Elementy metryki oraz protokołu i adnotacji; omówienie przykładów postępowań, w których metryka sprawy nie musi być prowadzona; okoliczności sporządzania protokołu i adnotacji.
15. Zawieszenie i umorzenie postępowania – problemy praktyczne
Różnice proceduralne między zawieszeniem a umorzeniem postępowania; forma prawna rozwiązania kwestii wpadkowych.
16. Praktyczne rozwiązania dotyczące ustalania sytuacji dochodowej osoby/rodziny
Podmioty upoważnione do udzielania informacji o dochodach, jawne rejestry, oświadczenia o stanie majątkowym, rygor odpowiedzialności karnej przy składaniu wyjaśnień.
17. Rodzinne wywiady środowiskowe, ich przeprowadzenie oraz sporządzania protokołu
Metodyka przeprowadzania wywiadu środowiskowego, uprawnienia organu i uprawnienia stron, ochrona danych osobowych w wywiadzie środowiskowym, błędy w protokole wywiadu.
18. Terminy załatwienia sprawy i doręczenia decyzji
Terminy załatwienia sprawy i doręczenia decyzji, procedury postępowania wyjaśniającego i dowodowego oraz zasad wydawania decyzji i postanowienia.
19. Analiza orzekania uznaniowego. Uznanie administracyjne.
Definicja uznania administracyjnego. Realizacja zasady przekonywania w postępowaniu administracyjnym.
20. Konstruowanie osnowy i uzasadnienia decyzji uznaniowych
Problem właściwego argumentowania podjętego rozstrzygnięcia wraz z podaniem przykładów decyzji, w których można odstąpić od uzasadnienia.
21. Procedura wydawania decyzji administracyjnej
Technika konstruowania decyzji administracyjnej, wady formalne decyzji, nieistnienie decyzji.
22. Kontrola instancyjna decyzji uznaniowych
Argumentacja organu wyższego stopnia w kontroli decyzji administracyjnych, wskazanie schematu postępowania organu II instancji.
23. Wprowadzanie zmian w wydanej decyzji
Uzupełnienie i rektyfikacja decyzji, sprostowanie błędów i omyłek pisarskich, klasyfikacja błędów nieistotnych.
24. Składanie odwołania i zażaleń oraz wznowienia postępowania
Omówienie sposobów składania odwołania i zażaleń oraz wznowienia postępowania administracyjnego.
25. Zmiana ostatecznych decyzji dotyczących zasiłku
Zmiana ostatecznych decyzji administracyjnych dotyczących zasiłku stałego, zasiłku okresowego oraz innych świadczeń.
26. Podpis zaufany w KPA
Zmiany w Kodeksie Postępowania Administracyjnego dotyczące podpisu zaufanego.
27. Zarządca sukcesyjny w pomocy społecznej
Zarządca sukcesyjny w pomocy społecznej – zmiana w kodeksie postępowania administracyjnego.
28. Należności z tytułu wydatków ze świadczenia z pomocy społecznej
Postępowanie w sprawie należności z tytułu wydatków ze świadczenia z pomocy społecznej oraz postępowanie w sprawie nienależnie pobranych świadczeń – praktyczne rozwiązania.
29. Postępowanie uproszczone, mediacja i milczenie
Postępowanie uproszczone, mediacja i milczenie w pomocy społecznej.
KPA w jednostkach pomocy społecznej.
Szkolenie 1-dniowe. Organizator: Polbi – Warszawa.
Program opracował Kamil Miśtal.
Szkolenie online na żywo
Szkolenia online są nowoczesną, zdalną formą prowadzenia zajęć umożliwiającą przesyłanie uczestnikom zajęć relacji „na żywo„ (live webinar) obejmującej prelekcje, wykłady i ćwiczenia oraz zapewniającą dostęp do przygotowanych prezentacji.
Wymagane sprzętowe
🖥️ Komputer, laptop, tablet lub smartfon
🔊 Głośniki lub słuchawki
🌐 Stabilne podłączenie do Internetu
⚙️ Przeglądarka internetowa: Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Edge, Opera
Logowanie na zajęcia
🕘 Przed szkoleniem otrzymasz link do platformy szkoleniowej.
⌛️ Zachęcamy do odwiedzenia tzw. wirtualnej poczekalni aby sprawdzić poprawności połączenia.
GetResponse – wirtualna sala szkoleniowa
Nasi wykładowcy dzielą się wiedzą za pośrednictwem platformy szkoleniowej – Webinary GetResponse.
Kamil Miśtal
Kamil Miśtal to wykładowca akademicki, trener, prawnik w kancelarii prawnej. Jest dyrektorem zarządzającym ds. ochrony danych osobowych w grupie kapitałowej o zasięgu ogólnopolskim.

Kamil Miśtal
Kamil Miśtal specjalizuje się w postępowaniu administracyjnym, postępowaniu egzekucyjnym i prawie ochrony danych osobowych, a także w prawie pomocy społecznej i szeroko rozumianym prawie socjalnym i opiekuńczym.
Kamil Miśtal jest specjalistą w zakresie obsługi prawnej przedsiębiorców oraz wdrażania standardów ochrony danych osobowych w organizacjach polskich i zagranicznych.
Kamil Miśtal zajmuje się szkoleniami pracowników urzędów administracji publicznej na szczeblu centralnym i terenowym oraz prawników praktyków, a także pracowników przedsiębiorstw i spółek.
Kamil Miśtal | ➡️ Więcej o wykładowcy …
Kamil Miśtal jest autorem licznych publikacji naukowych i opinii prawnych. Wieloletni konsultant i trener firm doradczych. Ceniony dydaktyk i praktyk. Za osiągnięcia naukowe i dydaktyczne wielokrotnie nagradzany licznymi stypendiami doktorskimi i motywacyjnymi oraz Nagrodą Rektora UŁ III stopnia.
KPA W JEDNOSTKACH POMOCY SPOŁECZNEJ
FAKTURY, NUMER RACHUNKU BANKOWEGO, PŁATNOŚCI
Płatności i faktury | Więcej informacji …
Konto bankowe – mBank S.A. 51 1140 2004 0000 3802 7659 8336
Faktury – Faktury w formacie PDF wysyłamy uczestnikom w dniu szkolenia. Na życzenie faktura może zostać wystawiona i przesłana wcześniej.
Terminy płatności – Nie pobieramy przedpłat ani zaliczek. Płatności prosimy dokonywać przelewem.
- Przedsiębiorcy i firmy – termin płatności do 7 dni po szkoleniu.
- Jednostki budżetowe i samorządowe – płatność do 21 dni po szkoleniu.
- Osoby prywatne dokonują wpłat najpóźniej na dzień przed zajęciami.
Co obejmuje opłata? Cena zawiera: udział w zajęciach, materiały dydaktyczne, konsultacje w trakcie zajęć, zaświadczenie o ukończenia kursu.
Rezygnacja z udziału – Zamawiający może zrezygnować z uczestnictwa w szkoleniu.
- Gdy rezygnacja wpłynie do Polbi przed wysłaniem potwierdzenia uczestnictwa w zajęciach – Zamawiający nie zostanie obciążony żadnymi kosztami.
- Gdy rezygnacja wpłynie do POLBI już po wysłaniu potwierdzenia uczestnictwa – Zamawiający zostanie obciążony kosztami w wysokości 50% ceny ustalonej w zgłoszeniu.
- Gdy rezygnacja nie wpłynie do POLBI do dnia rozpoczęcia szkolenia – Zamawiający zostanie obciążony pełnymi kosztami określonymi w zgłoszeniu.
Nieobecność na zajęciach nie zwalnia z dokonania opłaty |️ Regulamin udziału w szkoleniach Polbi
Zwolnienie z podatku VAT
Nasze szkolenia są zwolnione z podatku od towarów i usług.
Zwolnienie wynika z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.
Cena netto jest równa cenie brutto.
Zwolnienie z VAT | Więcej informacji …
Szkolenie dotyczące stosowanie Kodeksu Postępowania Administracyjnego przez ośrodki pomocy społecznej (KPA w OPS).
Organizacja webinarium: KPA w OPS
10:00 – Rozpoczęcie szkolenia.
15:30 – Planowane zakończenie zajęć.
Poszczególne bloki zajęć oddzielają przerwy.
Efekty, rezultaty szkolenia. Dzięki uczestnictwu w warsztatach osoby biorące w nich udział poszerzą i ugruntują swoją wiedzę na temat stosowania KPA przez jednostki organizacyjne pomocy społecznej. Ponadto uczestnicy zostaną zapoznani z planowanymi zmianami w zakresie tzw. elektronizacji postępowania oraz stosowania RODO w praktyce OPS.
Materiały dydaktyczne, certyfikat (zaświadczenie). Każdy uczestnik szkolenia poświęconego praktycznemu omówieniu problematyki stosowania przepisów kodeksu postępowania administracyjnego (KPA) przez jednostki opieki społecznej otrzymuje bezpłatnie komplet autorskich materiałów szkoleniowych oraz wydawane zgodnie z przepisami MEN imienne „Zaświadczenie o ukończeniu kursu„ potwierdzające uczestnictwo w webinarium.
Szkolenia zamknięte. Jeśli są Państwo zainteresowani realizacją szkolenia wewnętrznego z zakresu stosowania KPA w jednostkach pomocy społecznej to prosimy o kontakt lub zachęcamy do wysłania do nas | zapytania ofertowego
Kontakt z organizatorem. Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, Centrum LIM, Biuro czynne w godzinach 9:00 – 17:00, Telefon: 22 629 13 88, Fax: 22 699 59 15, e-mail: biuro@polbi.com.pl