Szkolenie „Prawa pacjenta” to spotkanie podczas którego omawiamy zadania i odpowiedzialność personelu placówek opieki zdrowotnej w przypadku realizacji praw pacjentów. Nawiązujemy do ostatnio wprowadzonych zmian w przepisach i wyjaśniamy, w jaki sposób przepisy stoją na straży praw pacjenta?
Prawa pacjenta to obszerny katalog praw, które gwarantuje konstytucja oraz regulacje wynikające z m.in. z ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, ustawy o działalności leczniczej, ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, ustawy o zawodzie pielęgniarki i położnej, ustawy o ochronie zdrowia psychicznego, ustawy o pobieraniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów czy z ustawy o ochronie danych osobowych.
Zapoznaj się z prawami i obowiązkami swoich pacjentów:
Według najnowszych danych Biuro Rzecznika Praw Pacjenta udziela średnio w ciągu roku ponad 100 tysięcy porad telefonicznych, a przedstawiciele RPP interweniują ponad 5 tysięcy razy w sprawach dotyczących przysługujących pacjentom praw w trakcie realizacji świadczeń opieki zdrowotnej.
Pacjenci coraz częściej zgłaszają zastrzeżenia i skargi do Narodowego Funduszu Zdrowia, co często skutkuje wszczynaniem postępowań wyjaśniających, kontrolami i nałożeniem sankcji finansowych na świadczeniodawców. Poznaj najczęściej popełniane błędy, sprawdź ich potencjalne skutki oraz sposoby ich szybkiej naprawy ale przede wszystkim zadbaj o to, by zawsze być w zgodzie z katalogiem i specyfiką praw pacjenta.
Szczegółowy wykaz omawianych zagadnień znajdziesz w zakładce – Program szkolenia
Szkolenie ma charakter praktyczny i otwarty, jeżeli masz pytania – od razu uzyskasz odpowiedź. W trudniejszych przypadkach związanych ze stosowaniem w praktyce praw pacjentów otrzymasz odpowiedź pisemną po szkoleniu, wraz z podaniem podstaw prawnych. Jeszcze przed rozpoczęciem szkolenia zachęcamy do przesyłania pytań – pozwoli to wpłynąć na kształt szkolenia i dać odpowiedzi na pytania w toku szkolenia, jeszcze przed rozpoczęciem dyskusji.
Warto wiedzieć, że nasze szkolenie dotyczące zarówno praw jak i obowiązków pacjentów to:
Chcesz poznać wykładowcę, zobacz zakładkę – Osoba prowadząca
PAWEŁ POSTAWSKI
Wykładowca specjalizujący się w nowoczesnym zarządzaniu podmiotami leczniczymi.
Doktor nauk humanistycznych z pięcioletnim doświadczeniem prowadzącego konwersatoria na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Ma ponad dziesięcioletnie doświadczenie pracy w pełnoprofilowym, dynamicznie rozwijającym się Centrum Onkologii.
Brał udziału w implementacji i wdrażaniu Szybkiej Ścieżki Onkologicznej i związanej z nim DiLO, a ostatnio w zadaniach związanych z zagadnieniami Kompleksowej Opieki Onkologicznej (KON-Pierś, KON-Jelito).
Paweł Postawski od kilku lat pełni funkcję konsultanta do spraw medycznych w kancelarii adwokackiej.
W Polbi szkoli specjalistów zatrudnionych w jednostkach ochrony zdrowia i NFZ. Prowadzi zajęcia z kontraktowania świadczeń i rozliczeń z NFZ, szkolenia dla Koordynatorów Pacjenta Onkologicznego, oraz szkolenia dotyczące zagadnień związanych z Krajową Siecią Onkologiczną.
Paweł jest pasjonatem tego, co robi. Ma wiedzę, doświadczenie i umie się nimi podzielić. Dodatkowo nieustannie sam się szkoli biorąc udział w wielu projektach edukacyjnych organizowanych między innymi przez Agencję Badań Medycznych, The Global Health Network, czy SGH w Warszawie. Uczestnicy szkoleń są zachwyceni poziomem i sposobem prowadzenia zajęć wystawiając w ankietach najwyższe oceny.
Rosnąca świadomość pacjentów i nieustannie zmieniające się przepisy, nakładające na świadczeniodawców coraz więcej obowiązków skłaniają nas do zaproponowania udziału w szkoleniu, które pomoże realizować świadczenia opieki zdrowotnej zgodnie z zasadami, które zapewnią pacjentom odpowiednio zorganizowaną opiekę medyczną, a jednocześnie zminimalizują ryzyko różnego rodzaju skarg oraz pomogą uniknąć napięcia i konfliktów na styku pacjent – podmiot leczniczy.
Uczestniczysz w spotkaniu online prowadzonym na żywo:
Listę równie interesujących szkoleń dla służby zdrowia znajdziesz w kategorii: Ochrona zdrowia
Przestrzeganie praw pacjenta jest ustawowym obowiązkiem wszystkich podmiotów uczestniczących w udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Muszą mieć to na względzie organy władzy publicznej, osoby wykonujące zawody medyczne oraz pozostali, którzy z racji wykonywanego zawodu mają kontakt z pacjentem. Do praw pacjentów można zaliczyć:
Udział w kursie rekomendujemy dyrektorom i menadżerom placówek ochrony zdrowia, lekarzom i pielęgniarkom, osobom mającym bezpośredni kontakt z pacjentami oraz urzędnikom funkcjonującym w obszarze kontroli służby zdrowia.
Pamiętaj, że nierespektowanie praw pacjenta lub niedostateczne ich przestrzeganie a także brak w systemie wewnętrznym odpowiednich procedur kontrolno-zapobiegawczych może narazić podmiot udzielający świadczeń opieki zdrowotnej na niepotrzebne postępowanie skargowe i ewentualne dotkliwe sankcje pokontrolne a w najgorszym przypadku na pozwy i roszczenia w stosunku do szpitala jak i personelu medycznego.
We wrześniu 2023 roku weszły w życie przepisy nowelizujące ustawę o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Efektem zmian jest nowy sposób rekompensowania szkód spowodowanych zdarzeniami medycznymi. Pacjent będzie mógł w sposób pozasądowy ubiegać się o rekompensaty za uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia powstałe wskutek udzielenia bądź zaniechania udzielenia świadczenia zdrowotnego. Powstały Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych będzie też wypłacał odszkodowania w przypadkach śmierci pacjenta. Świadczenie kompensacyjne będą przyznawane na podstawie opinii zespołu ekspertów a decyzje o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia podejmować będzie Rzecznik Praw Pacjenta.
Zachęcamy do skorzystania z możliwości zorganizowania szkolenie na zamówienie. Jeśli planujesz realizacją zamkniętego szkolenia dotyczącego poznania praw i obowiązków pacjenta i prezentujące i zasad stosowania tych praw w praktyce funkcjonowania placówek opieki zdrowotnej, to prosimy o kontakt. Jesteśmy do dyspozycji.