Celem spotkania jest usystematyzowanie wiedzy na temat stosowania KPA w praktyce działania ośrodków pomocy społecznej. Zajęcia mają pozwolić na ugruntowanie znajomości przepisów procedury administracyjnej i uzyskanie wiedzy o problemach jakie można napotkać przy stosowaniu procedury administracyjnej. Szkolenia zapozna z zakresem obowiązków organów prowadzących postępowanie administracyjne i pracowników ośrodków pomocy społecznej uczestniczących w takim postępowaniu.
Zajęcia dotyczące przestrzegania regulacji prawnych zawartych w Kodeksie Postępowania Administracyjnego (KPA) przez jednostki pomocy społecznej (OPS) kierowane jest do pracowników jednostek i ośrodków pomocy społecznej uczestniczących w postępowaniach administracyjnych dotyczących spraw z zakresu szeroko rozumianej pomocy społecznej (pracownicy socjalni, kierownicy OPS, pracownicy działów świadczeń rodzinnych).
KODEKS POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO W JEDNOSTKACH POMOCY SPOŁECZNEJ W PRAKTYCE
KPA w jednostkach pomocy społecznej, praktyczne przykłady stosowania Kodeksu Postępowania Administracyjnego w jednostkach pomocy społecznej.
Zasady postępowania administracyjnego, realizacja zasad KPA w instytucjach postępowania administracyjnego i w procedurze orzekania w sprawach indywidualnych.
Problematyka wszczęcia postępowania administracyjnego, analiza procedury przyjęcia lub odrzucenia podania; postępowanie z urzędu i postępowanie na wniosek
Rozstrzygnięcia w sprawie wyłączeń, formy rozstrzygnięć, tryb i właściwość podmiotów w sprawach wyłączeń.
Pełnomocnictwo, terminy, doręczenia, charakter czynności i ich znaczenie dla dalszego postępowania, elektroniczna forma załatwiania spraw.
Prawo strony do wniesienia ponaglenia, forma, tryb, termin oraz konsekwencje dla organu administracji publicznej związane z wniesieniem ponaglenia przez stronę.
Przewlekłość postępowania a bezczynność, problemy i konsekwencje przewlekłego prowadzenia postępowania oraz bezczynności organu.
Liczenie terminów, obliczanie terminów do załatwienia sprawy; problem dni ustawowo wolnych oraz świątecznych, wniosek o przywrócenie terminu.
Błędy w procedurze doręczeń i wezwań, doręczenia w niewłaściwym miejscu i czasie, błąd co do adresata doręczeń, ponowne doręczenie i jego skuteczność, elementy wezwania i jego forma, skutki niezastosowania się do wezwania.
Metryka sprawy, protokoły i adnotacje, omówienie przykładów postępowań, w których metryka sprawy nie musi być prowadzona; okoliczności sporządzania protokołu i adnotacji.
Zawieszenie i umorzenie postępowania, różnice proceduralne między zawieszeniem a umorzeniem postępowania.
Ustalanie sytuacji dochodowej osoby/rodziny, podmioty upoważnione do udzielania informacji o dochodach, jawne rejestry, oświadczenia o stanie majątkowym, rygor odpowiedzialności karnej przy składaniu wyjaśnień.
Rodzinne wywiady środowiskowe, przeprowadzenie oraz sporządzania protokołu, metodyka przeprowadzania wywiadu środowiskowego, uprawnienia organu i uprawnienia stron,
Terminy załatwienia sprawy i doręczenia decyzji, procedury postępowania wyjaśniającego i dowodowego oraz zasad wydawania decyzji i postanowienia.
Analiza orzekania uznaniowego, uznanie administracyjne, zasady przekonywania w postępowaniu administracyjnym, kontrola instancyjna decyzji uznaniowych.
Procedura wydawania decyzji administracyjnej, technika konstruowania decyzji administracyjnej, wady formalne decyzji, nieistnienie decyzji, uzupełnienie i rektyfikacja decyzji, sprostowanie błędów i omyłek pisarskich, klasyfikacja błędów nieistotnych.
Składanie odwołania i zażaleń oraz wznowienia postępowania, zmiana ostatecznych decyzji dotyczących zasiłku.
Postępowanie w sprawie należności z tytułu wydatków ze świadczenia z pomocy społecznej
Postępowanie uproszczone, mediacja i milczenie w pomocy społecznej.
Szczegółowy wykaz omawianych zagadnień znajduje się w zakładce – Program.
Podczas zajęć prowadzonych w drodze studium przypadku zostaną omówione najczęściej popełniane błędy w praktyce prowadzenia przez OPS-y postępowania administracyjnego (obliczanie terminów, skuteczność doręczenia, elementy decyzji, weryfikacja orzekania) oraz zostaną wskazane techniki właściwej interpretacji przepisów.
Szkolenie dotyczące Kodeksu Postępowania Administracyjnego (KPA) i zasad postępowania administracyjnego przeznaczone jest dla pracowników ośrodków pomocy społecznej uczestniczących w postępowaniach administracyjnych w sprawie przyznania świadczeń z pomocy społecznej. Warsztaty dla OPS prowadzi Kamil Miśtal.
Wskazanie praktycznych przykładów stosowania Kodeksu Postępowania Administracyjnego w jednostkach pomocy społecznej.
Realizacja zasad KPA w instytucjach postępowania administracyjnego i w procedurze orzekania w sprawach indywidualnych.
Konsekwencje wprowadzenia i realizacja nowej zasady załatwiana spraw w KPA od 2019 roku.
Analiza procedury przyjęcia lub odrzucenia podania; postępowanie z urzędu i postępowanie na wniosek ze szczególnym uwzględnieniem formy prawnej wszczęcia postępowania.
Formy rozstrzygnięć w sprawie wyłączeń, tryb i właściwość podmiotów w tych sprawach.
Pełnomocnictwo, terminy, doręczenia z uwzględnieniem najnowszych zmian – charakter czynności i ich znaczenie dla dalszego postępowania.
Uwagi na temat podpisu elektronicznego i podpisu osobistego oraz o elektronicznej formie załatwiania spraw; omówienie kwestii funkcjonowania elektronicznej skrzynki podawczej.
Forma, tryb, termin, postępowanie organu w sytuacji wniesienia ponaglenia. Konsekwencje dla organu administracji publicznej związane z wniesieniem ponaglenia przez stronę.
Problem organu administracji publicznej właściwego do załatwienia sprawy. Konsekwencje przewlekłego prowadzenia postępowania oraz bezczynności organu.
Odpowiedzialność porządkowa i odpowiedzialność urzędnicza. Szkody wynikające z działania lub zaniechania organów administracji publicznej.
Obliczanie terminów do załatwienia sprawy; problem dni ustawowo wolnych oraz świątecznych, wniosek o przywrócenie terminu.
Doręczenia w niewłaściwym miejscu i czasie, błąd co do adresata doręczeń, ponowne doręczenie i jego skuteczność.
Elementy wezwania i jego forma, skutki niezastosowania się do wezwania.
Elementy metryki oraz protokołu i adnotacji; omówienie przykładów postępowań, w których metryka sprawy nie musi być prowadzona; okoliczności sporządzania protokołu i adnotacji.
Różnice proceduralne między zawieszeniem a umorzeniem postępowania; forma prawna rozwiązania kwestii wpadkowych.
Podmioty upoważnione do udzielania informacji o dochodach, jawne rejestry, oświadczenia o stanie majątkowym, rygor odpowiedzialności karnej przy składaniu wyjaśnień.
Metodyka przeprowadzania wywiadu środowiskowego, uprawnienia organu i uprawnienia stron, ochrona danych osobowych w wywiadzie środowiskowym, błędy w protokole wywiadu.
Terminy załatwienia sprawy i doręczenia decyzji, procedury postępowania wyjaśniającego i dowodowego oraz zasad wydawania decyzji i postanowienia.
Definicja uznania administracyjnego. Realizacja zasady przekonywania w postępowaniu administracyjnym.
Problem właściwego argumentowania podjętego rozstrzygnięcia wraz z podaniem przykładów decyzji, w których można odstąpić od uzasadnienia.
Technika konstruowania decyzji administracyjnej, wady formalne decyzji, nieistnienie decyzji.
Argumentacja organu wyższego stopnia w kontroli decyzji administracyjnych, wskazanie schematu postępowania organu II instancji.
Uzupełnienie i rektyfikacja decyzji, sprostowanie błędów i omyłek pisarskich, klasyfikacja błędów nieistotnych.
Omówienie sposobów składania odwołania i zażaleń oraz wznowienia postępowania administracyjnego.
Zmiana ostatecznych decyzji administracyjnych dotyczących zasiłku stałego, zasiłku okresowego oraz innych świadczeń.
Zmiany w Kodeksie Postępowania Administracyjnego dotyczące podpisu zaufanego.
Zarządca sukcesyjny w pomocy społecznej – zmiana w kodeksie postępowania administracyjnego.
Postępowanie w sprawie należności z tytułu wydatków ze świadczenia z pomocy społecznej oraz postępowanie w sprawie nienależnie pobranych świadczeń – praktyczne rozwiązania.
Postępowanie uproszczone, mediacja i milczenie w pomocy społecznej.
KPA w jednostkach pomocy społecznej.
Szkolenie 1-dniowe. Organizator: Polbi - Warszawa.
Program opracował Kamil Miśtal.
Kamil Miśtal to prawnik, praktyk, konsultant firm doradczych oraz ceniony dydaktyk. Jest ekspertem w zakresie obsługi prawnej przedsiębiorców oraz wdrażania standardów ochrony danych osobowych w organizacjach polskich i zagranicznych.
KAMIL MIŚTAL
Kamil Miśtal jako prawnik i wykładowca specjalizuje się w postępowaniach administracyjnych i egzekucyjnych oraz w prawie ochrony danych osobowych, a także w prawie pomocy społecznej i szeroko rozumianym prawie socjalnym i opiekuńczym.
Kamil Miśtal zajmuje się szkoleniami pracowników urzędów administracji publicznej na szczeblu centralnym i terenowym, a także pracowników przedsiębiorstw i spółek.
Kogo zapraszamy do udziału w szkoleniu z KPA w OPS / JOPS?
Szkolenie adresowane jest do pracowników ośrodków pomocy społecznej oraz działów świadczeń rodzinnych prowadzących postępowania administracyjne jak również do osób wydających upoważnienia i decyzje administracyjne w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej i świadczeń rodzinnych.
Efekty, rezultaty szkolenia
Dzięki uczestnictwu w warsztatach osoby biorące w nich udział poszerzą i ugruntują swoją wiedzę na temat stosowania KPA przez jednostki organizacyjne pomocy społecznej. Ponadto uczestnicy zostaną zapoznani z planowanymi zmianami w zakresie tzw. elektronizacji postępowania oraz stosowania RODO w praktyce OPS.
Materiały dydaktyczne, certyfikat (zaświadczenie)
Każdy uczestnik szkolenia poświęconego praktycznemu omówieniu problematyki stosowania przepisów kodeksu postępowania administracyjnego (KPA) przez jednostki opieki społecznej otrzymuje bezpłatnie komplet autorskich materiałów szkoleniowych oraz wydawane zgodnie z przepisami MEN imienne „Zaświadczenie o ukończeniu kursu„ potwierdzające uczestnictwo w webinarium.
KPA w OPS / JOPS - Szkolenie zamknięte, na zamówienie
Możesz zamówić szkolenie wewnętrzne specjalnie dla Siebie. Jeśli planujesz realizacją zamkniętego szkolenia dotyczącego stosowania KPA w jednostkach pomocy społecznej, to prosimy o kontakt.
Jesteśmy do dyspozycji: Polbi – Warszawa, tel. 22 629 13 88 lub 721 547 750, mail: biuro@polbi.com.pl